Skoki dla aktywnych

Aktywny tryb życia

Czym jest aktywność fizyczna? Według słownika internetowego, jest to dowolnym ruchem całego ciała lub tylko jego części, który angażuje mięśnie szkieletowe.

Aktywność fizyczna może służyć regeneracji sił, poprawie wyglądu, zdrowiu, rywalizacji sportowej i przyjemności. Już w starożytnej Grecji sport uważano za jeden z ważniejszych czynników kształtujących charakter, zachwycano się pięknem sylwetki wyrzeźbionej poprzez ćwiczenia (wystarczy spojrzeć na dzieło Myrona "Dyskobol") i doceniano sprawność fizyczną jako element sztuki wojennej. Wprawdzie sport był domeną mężczyzn, ale np. w Sparcie ceniono "silne" kobiety jako matki przyszłych wojowników. Obserwując współczesne społeczeństwo odnosi się wrażenie, że ponownie zaczęliśmy przykładać wagę do aktywności fizycznej, na ulicach coraz więcej biegaczy, rowerzystów, a kluby fitness wyrastają jak grzyby po deszczu.

Kto ćwiczy najchętniej?

Badania przeprowadzone przez TNS Polska pokazują, że prawie 1|3 Polaków ćwiczy regularnie co najmniej trzy razy w tygodniu, ale tych, którzy w ogóle się "nie ruszają" jest tyle samo. Częściej sport uprawiają mężczyźni - 36%, u kobiet kształtuje się to na poziomie 28%. Najbardziej aktywni jesteśmy między 25-30 rokiem życia. Ponowne zainteresowanie aktywnością wykazujemy po 60–tce.

Bardziej aktywni są mieszkańcy miast niż wsi, co bardziej wynika z charakteru wykonywanej pracy i dostępności różnych form sportu. Dlaczego tak dużo mówimy o aktywności fizycznej? Ponieważ z naszych obserwacji wynika, że nie zdajemy sobie sprawy z jej dobroczynnego działania. Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacji w tym kierunku, powołaliśmy fundację SkyFun, zajmującą się promowaniem ruchu fizycznego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, a ponieważ naszym "konikiem" są skoki spadochronowe postanowiliśmy połączyć przyjemne z pożytecznym. Młodzi ludzie powinni podejmować wysiłek fizyczny codziennie około 60 min., dorośli 3-5 razy w tygodniu po 30 min., pamiętając o tym, że ruch nie powinien być przymusem, ale przyjemną i pożyteczną formą spędzania wolnego czasu.

Aktywność fizyczna podejmowana w młodym wieku wspomaga rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny, hartuje organizm i zapobiega chorobom cywilizacyjnym, wspomaga też leczenie wielu schorzeń. Dzięki ćwiczeniom dotleniamy organizm, rozwijamy mięśnie, uczymy się pokonywać trudności, czerpiemy radość z sukcesów, uczymy się współpracy i nawiązujemy relacje z rówieśnikami. Sport zapobiega i pomaga walczyć z otyłością, cukrzycą i chorobami układu krążenia. Jest zbawienny dla naszej psychiki, bo walczy ze stresem i depresją. Endorfina, która uwalnia się podczas wysiłku nazywana jest hormonem szczęścia. Ruch w kolejnych etapach naszego życia jest również bardzo potrzebny, ponieważ wraz z wiekiem spada odporność organizmu, do której przyczyniają się złe nawyki i mała aktywność ruchowa lub jej całkowity brak. Przebywając wśród młodzieży, zauważyliśmy jak trudno zainteresować nastolatków jakąś formą sportu. Wszystko jest albo banalne, albo dla "starszych".

A może skoki spadochronowe?

Wpadliśmy więc na pomysł, by zarazić młodych (i nie tylko) skokami spadochronowymi. Jest to dziedzina bardzo nam bliska, dlaczego więc nie podzielić się swoją pasją? Wbrew pozorom nie jest to nowy sport, bo jej boom datuje się na 1936 r., kiedy to LOPP pod hasłem "Młodzież na spadochrony" zainicjowała uprawianie tej dyscypliny. Nikt wtedy nie przypuszczał, że te umiejętności tak szybko się przydadzą (II Wojna Światowa). Na szczęście żyjemy w czasach pokoju i skoki spadochronowe nie są koniecznością, ale świetną alternatywą na spędzanie wolnego czasu. Pokonywanie własnych słabości i lęków nie musi być ucieczką w alkohol czy narkotyki, sporty powietrzne są doskonałym lekiem na trudy dnia codziennego. Ze skoków tandemowych, tuneli aerodynamicznych mogą korzystać całe rodziny, nawet 80-latkowie decydują się na "lot" w przestworzach. Wystarczy tylko chcieć. Wspólne spędzanie wolnego czasu łączy pokolenia. Jeśli dzieci widzą aktywnych dziadków, rodziców, to dla nich ruch fizyczny będzie czymś naturalnym i nie zapominajmy o korzyściach jakie daje ruch.